PELIT, TIETOKONE JA IHMINEN
Sisällysluettelo
- Esipuhe - i
- Sisällysluettelo - iii
Avaus ja yleisesittely
-
Timo Honkela (Taideteollinen korkeakoulu, Suomen tekoälyseura):
Pelit, tietokone ja ihminen - 1
-
Veli-Pekka Räty (VTT Tietotekniikka):
Nykypäivien pelit, leikit ja kisat - 8
-
Jouko Seppänen (Teknillinen korkeakoulu):
Pelit, peliteoria ja tietokonepelit
Keksintö-, kulttuuri- ja oppihistoriaa - 13
Shakki, ihmisäly ja tekoäly
-
Murray Campbell (IBM TJ Watson Research Center):
From Deep Blue to Deep Computing
How did a Computer Beat Garri Kasparov? - 69
-
Pertti Saariluoma (Helsingin yliopisto):
Human chess players' problem solving - 91
-
Heikki Hyötyniemi (Teknillinen korkeakoulu) ja Pertti Saariluoma
(Helsingin yliopisto):
Chess - Beyond the Rules - 100
-
Jorma Kyppö (Jyväskylän yliopisto):
Kolmishakki universaalin shakin ilmentymänä - 113
Pelit, evoluutio ja adaptaatio
- Tomi Salminen (Taideteollinen korkeakoulu):
Fysikaalisesti mallinnettu keinoelämä ja tietokonepelit -
elinkelpoinen yhdistelmä? - 124
-
Sonja Kangas (Lapin yliopisto):
Mukautuvat käyttöliittymät elektronisissa peleissä - 128
Tietokonepelit ja yhteiskunta
-
Jyrki J.J. Kasvi (Teknillinen korkeakoulu):
Pelit, pelaajat ja yhteiskunta
Näkemyksiä tietokonepeleistä ja niiden vaikutuksista - 135
-
Alf Rehn (Åbo Akademi):
Society is Frivolity Made Durable - 142
Pelit, työ, sukupuoli ja tiedotusvälineet
-
Annikka Suoninen (Jyväskylän yliopisto):
"Tietokonepelejäkö? Ei kiitos."
Miksi pelaaminen ei viehätä tyttöjä - 147
-
Petri Saarikoski (Turun yliopisto):
"Kun tietokonepelikulttuuri oli vielä lapsen kengissään..."
Suomalainen tietokonepelikulttuuri ja populaari
mikrolehdistö 1980-luvulla osana nuorten poikien
kotimikroharrastusta - 156
-
Veli-Matti Hagberg (VTT Tietotekniikka):
Ammatillisen pätevöitymisen ja epätodellisuuden
luoman harhan yhteensopivuus? - 166
Tietokonepelien historia
-
Jaakko Suominen (Turun yliopisto):
Tietokonepelien historian tutkimus ja lajityyppinäkökulma
Esimerkkeinä yrityspelit Suomessa 1960-luvulla ja
tv-pelaamisen kuva 1970-luvulla - 170
-
Petri Kuittinen (Taideteollinen korkeakoulu):
Roguelike Games - 187
Tietokonepelien estetiikka
- Aki Järvinen (Tampereen yliopisto):
Pelitilat / tilapelit -
tietokonepelit
tilakokemuksina ja matkatarinoina - 204