Käsitekartta

Käsitekartta on tiedon visualisoinnin muoto, jonka avulla voi ideoida, jäsentää ymmärtämystä tietystä aihealueesta, jakaa tietoa muiden kanssa ja oppia ymmärtämään puutteita ajattelussaan. Käsitekartta soveltuu niin suunnittelun selvitys-, ideointi-, toteutus- kuin jatkokehitysvaiheisiinkin.

Kuvaus

Yksinkertaisin käsitekartta on joukko käsiteltävään aiheeseen liittyviä sanoja sekä näiden sanojen välisiä suhteita kuvaavia viivoja. Käsitekarttan voi tehdä yksin tai yhdessä etenemällä vaiheittain yksinkertaisemmasta mallista aina monimutkaisempaan seuraavaan tapaan:

  1. Päättäkää aihealue, josta käsitekarttaa piirretään.
  2. Listatkaa kaikki mieleenne nyt tulevat sanat ja käsitteet aiheen ympäriltä.
  3. Sijoittakaa käsitteet pinnalle, siten että aihealue sijaitsee keskellä (tai ylimpänä), keskeisimmät käsitteet tämän välittömässä läheisyydessä.
  4. Yhdistäkää ne käsitteet viivoilla, joilla on on luontainen suhde.
  5. Kirjoittakaa jokaisen suhdetta kuvaavan viivan päälle sana, joka kuvaa käsitteiden välistä suhdetta.
  6. Mikäli suhde on yksi- tai kaksisuuntainen, merkitkää viivan päihin nuolet kuvaamaan suhteen suuntaa.

Usein tässä vaiheessa on järkevää pysähtyä ja katsoa käsitekarttaa kokonaisuutena ja kysyä itseltään seuraavia kysymyksiä:

  1. Onko kartassa kaikki tärkeimmät käsitteet?
  2. Onko tärkeimpien käsitteiden väliset suhteet piirretty ja nimetty?
  3. Onko kartan rakenne selkeä, eli hahmottuvatko tärkeimmät käsitteet ja niiden suhteet helposti?
  4. Mitä asioita kartta ei selitä? Mistä asioista täytyy oppia lisää?

Käsitekartan yksinkertaisin muoto on niin sanottu seinälapputekniikka (linkki), jota voi tarpeen tullen kehittää pidemmälle käsitekarttana siirtämällä se tietokoneelle sopivaan käsitekarttojen muokkausta tukevaan ohjelmaan (esimerkiksi Mind Manager tai Inspiration).

Vinkkejä

Käsitekarttaa voi käyttää useaan eri tarkoitukseen:

Muista, että tärkeintä ei ole, kuinka hieno käsitekartta on visuaalisesti, vaan yleensä niiden tekeminen. Käsitekartta ei ole oppimisteorioiden (linkki?) mukaan ole vain opitun esittämistä, vaan jatkuvasti uuden asian oppimista.

Esimerkki: Käsitekartta

Lähteet ja lisätietoa

Lanzig, Jan (1997) The Concept Mapping Homepage. Julkaistu verkossa: http://users.edte.utwente.nl/lanzing/cm_home.htm.

Novak, Joseph D. (1998). Learning, Creating, and Using Knowledge: Concept Maps as Facilitative Tools inSchools and Corporations. Lawrence Erlbaum Associates.

Plotnick, Eric (1997). Concept Mapping: A Graphical System for Understanding the Relationship between Concepts. Julkaistu verkossa: http://ericit.org/digests/EDO-IR-1997-05.shtml.