Takaisin | Portfolio | Ginipik Pages


1. Esisuunnittelu | 2. Suunnittelu | 3. Graafinen toteutus ja äänityöt | 5. Mitä saatiin tulokseksi?

Tässä näämme Jorman, Jyrkin.

4. Ohjelmointi ja testaus

Kun grafiikkatyössä oltiin päästy loppupuolelle, aloittivat multimediapajan ohjelmoijat Jorma Kallela ja Jyrki Hirvensalo ohjelmointiurakkansa. Jorma ohjelmoi pelit ja käyttöliittymän Jyrkin vastatessa kuvakirjan toimivuudesta. Osioiden valmistuessa ne joutuivat suoraan testattaviksi ja korjattaviksi.

Aina oppii uutta. Allekirjoittanut oli aiemmin ollut siinä luulossa, että testaus ostetaan joltain ulkopuoliselta taholta joka on erikoistunut kaatamaan toisten vaivalla kasaamia ohjelmia. Ehkä näin on joissakin jättisuurissa produktioissa, mutta tässä tapauksessa valmiista osioista poltettiin romput työryhmän jäsenille, joiden sitten oli määrä löytää kämmit omasta työstään. Testaaminen olikin vaikeahkoa, sillä ainakin itse pyrin vaistomaisesti käyttämään romppua juuri siten kuin "oli tarkoitus".


1. Esisuunnittelu | 2. Suunnittelu | 3. Graafinen toteutus ja äänityöt | 5. Mitä saatiin tulokseksi?
 Takaisin | Portfolio | Ginipik Pages