PELIT, TIETOKONE JA IHMINEN

ESIPUHE

Tietokoneiden käytöstä arvioidaan olevan jopa selvästi yli puolet pelikäyttöä ja tietokonepeliteollisuuden liikevaihto on ylittänyt elokuva-teollisuuden liikevaihdon. Pelien yhteiskunnallisen ja taloudellisen merkityksen huomioonottaen peleistä yleensä ja tietokonepeleistä erityisesti on olemassa varsin vähän varsinkin suomenkielistä kirjallisuutta. Tällaiset tekijät ja se, että vuosikymmeniä odotettu ja pelätty tietokoneen voitto shakin maailmanmestarista toteutui vastikään antaa aiheen tarkastella aihepiirin näkymiä.

Tähän teokseen on koottu esitelmät, jotka pidettiin Suomen Tekoälyseuran ja Taideteollisen korkeakoulun Medialaboratorion järjestämässä symposiossa "Pelit, tietokone ja ihminen" Taideteollisessa korkeakoulussa 19.5.1999. Mukana on myös Garri Kasparovin voittaneen Deep Blue -ohjelman kehittämiseen osallistuneen Dr. Murray Campbellin Teknillisessä korkeakoulussa 21.4.1999 pitämä esitelmä "How Did a Computer Beat Garri Kasparov?". Lisäksi kirjaan sisältyy laaja katsaus pelien, peliteorian ja tietokonepelien historiaan yleismaailmallisesti ja Suomessa.

Kiitän tilaisuuden järjestämiseen osallistuneita, ohjelmatoimikunnan jäseniä, esitelmöitsijöitä, kirjoittajia ja osanottajia sekä Jouko Seppästä aloitteesta symposiumin järjestä-miseksi. Osoitan kiitokset myös kirjan toimittamiseen, tiedotta-miseen ja pelinäyttelyn järjestä-miseen osallistuneille.

Olemme kaikki kiitollisia Dr. Murray Campbellille mahdollisuudesta sisällyttää teokseen hänen esitelmänsä, joka käsittelee yhtä shakin, tietokonepelien ja tekoälyn virstanpylvästä. Kiitän myös Suomen IBM:n Thomas Freundlichia and Suso Kolesnikia Dr. Campbellin kutsumisesta Suomeen ja Freundlichia, Kolesnikia sekä Jouko Seppästä käytännön järjestelyistä, joiden avulla esitelmä voitiin sisällyttää käsillä olevaan teokseen.

Timo Honkela, Helsinki, 10.5.1999