Lue mielummin pdf-tiedostona. (243k)

Timo Siivonen: kyborgi

- koneen ja ruumiin niveltymiä subjektissa

Tomi Knuutila -ma98
referaatti Medialaboratorion lopputyöseminaarissa 14.10.999

Kyborgi

- ihmisen ja koneen suhde, metafora
- “kielikuva, joka syntyy autonomian ja automaation kohtaamisesta”
- eräänlainen paradoksi tai oksymoroni
- kielellinen konstruktio
- subjekti tarkasteltuna orgaanisen, materiallisen ruumiillisuuden sekä teknologian näkökulmasta

Lähtökohdat, taustat

(Post)strukturalismi, dekonstruktionismi, postmodernismi, ranskalaiset ajattelijat, kirjallisuudentutkimuksesta kulttuurintutkimukseen.

Barthesin kritiikkiä, Foucault & Deleuze lähempänä. Kielessä diskursiiviset ja ei-diskursiiviset aineet läsnä, sosiaalinen ympäristö. Tieto, valta tuottaa tietoa, valtaa, subjekteja. Toisaalta subjekti tuottaa itse itsensä kirjoittautumalla sisään vallan diskursseihin.

Suhde ruumiiseensa sekä teknologiaan määrittää tavan, jolla jäsentyy / jäsentää subjektina itsensä. Teknologia, valta ja ruumiillisuus toisiinsa kietoutuneita.

Sommitelma, Foucault: dispositiivi

Biovalta - kaikkialla olevaa, valvovaa, mutta myös luovaa valtaa, jota kukaan ei omista. Tuottaa ruumiillistuneen subjektin, joka toimii vallan asettamien rajojen sisällä. Valtaan / tietoon ei kaikilla pääsyä. Toisaalta sitä ei pääse ulkopuolelle tarkastelemaan.

Moderniteetti: tapa olla nykyhetkessä, mielentila. Postmoderni: murtuma ajassa, koko ajan läsnä modernissa ja koko yhteiskunnan läpäisevä tila. Erikseen tyylisuuntina: realismi, modernismi ja postmodernismi - tapoja hahmottaa omaa aikaamme.

Deleuze & Guattari: sommitelma on eräänlainen kooste, kollaasi, järjestys, sopimus, organisaatio tai organismi. Asioden tila / tapa olla olemassa, toisaalta toiminnot tai prosessit, joiden kautta asiat muuttuvat oleviksi. Yhdistää heterogeeniset elementit, joilla yhteiset pelisäännöt. Eläimen reviiri ja siinä tehdyt toiminnot.

Sommitelmamuuntaja

Sommitelma deterrorialisoituu, kun joku (sommitelman sisäinen) asia yhdistää kaksi eri sommitelmaa yhdeksi uudeksi (esim. eläimen parittelurituaali). Sommitelmat reterritorialisoituvat. Tämä liike jatkuvaa sommitelmien välillä, raja / kynnys mahdollisina muokkaavina elementteinä (vrt. Lyotard marginaalikirjallisuus). Valta vaihtuu. Muutos ei luonnollinen, vaan infektoitumista (lepakko + ihminen = vampyyri). Involuutio: kielelliset ja ei-kielelliset asiat yhtyvät.

Kyborgi teknologian ja ruumiin sommitelmien de- ja reterritorialisointia. Ruumiin fyysinen materiaalisuus määritellään uudelleen tieteiden (ja miksei myös median) vaikutusesta.

Toinen

Toiseus: mikä on jätetty tiedon ulkopuolelle? Tabu, epätosi, hulluus, ei-vaihtokelpoinen tieto (ei-tunnistettava). Binääriset oppositiorakenteet universaaleja: kulttuuri/luonto; mies/nainen; ruumis/henki, ihminen/kone… Ensimmäinen määrittää aina toista.

We’re in trouble...

Keskeissubjekti kadonnut, subjekti ja objekti kiinni toisissaan, eikä ihminen ole kehittänyt itselleen tätä tilaa vastaavia hallintavälineitä - uudet elimet, uusi ruumis, uusi tietoisuus.

... or are we? Kyborgi - uusi olemisen muoto

Haraway: Subjektin purkautuminen voidaan nähdä toisaalta mahdollisuutena uudenlaiselle subjektin ja sukupuolen rakentamiselle. Kyborgi-identiteetti vapaa patriarkaalisuudesta, tarjoaa uusia näkökulmia luontoon, teknologiaan, sukupuoleen jne. Toisaalta riskejä on ja vapaa vallasta ei koskaan voi olla. Identiteetti korvautuu liikkuvammilla, jopa vaihdettavilla identiteeteillä.

Teknisyys - teknologia + etnisyys - rotu / sukupuoli ei määrää, vaan se, pääseekö kaupallisiin tai sotilaallisiin tietoihin. Oikean ( = kulloisessakin tilanteessa relevantin) tiedon löytäminen johtaa menestykseen. Informaatioparanoia: muut tietävät enemmän, en tiedä kaikkea oleellista mitä minun pitäisi tietää jne.

Teknologia tuottaa kokemuksen äärettömästä, ylevästä, toisaalta tuottaa subjektin, joka kykenee käyttämään teknologiaa hyväkseen kyberneettisen ajattelunsa lähtökohtana. Vallan kartta piirretään kyborgiruumiiseen (Gibsonin trilogia), mutta kartta on myös opas, selviytymiskeino.

Todellisuus ei meille ulkoista, vaan tarkastelemme sitä sisältä. Entä teknologia? Todellisuus läsnä vain tekstuaalisten jälkiensä kautta, mutta ne eivät ole koko todellisuus.

Tempori mutantur et nos mutantur in illis

Foucault: luotava itsemme kuin taideteos. Moderni ihminen (Kant, valistus) tekee eron menneeseen - autonominen subjekti. Valittu asenne: marginaalissa, muutoksessa olemista. Olemisen käytännön pohtimista.

Dandy

Esteettinen kokemustapa, itseään ja ympäristöään (esteettisesti) ajatteleva ja muuttava subjekti. Ruumis ei annettu vaan tuotettu, olemassaolosta tehty taidetta keksimällä, luomalla itsensä. Ruumiillisuus alue, jossa ja jonka kautta subjektit muotoutuvat. Kartesiolaisen (mask.) egon kritiikkia, alistettujen tietojen mahdollisuudet. Ruumis kartesiolaisuudessa feminiininen - lihallinen, syntinen, likainen, passiivinen.

Läpinäkyvyys, uudelleen koottavuus muuttunut ruumiiseen kirjoittautuneista kielellisistä merkitysyksiköistä. Ruumis - retorinen kone.

Tarkkaile ja rankaise

Biovalta koostunut erilaisista teknologioista ja tekniikoista, jotka kohdistuvat erityisesti ruumiiseen: ikä, terveys, sukupuoli, seksuaalisuus… Instituutiot, diskurssit, lait, filosofiset, moraaliset, tieteelliset lausunnot jne. määrittävät, kartoittavat ja hallitsevat ruumista, tuottavat siitä tietoa, mutta luovat sille temmellyskentän. Edellytys kapitalismin nousulle! Nyt: mainokset. Ihminen autonominen, mutta tiettyjen rajojen sisällä.

Ei standardoitu massayksilö, vaan yleisiä piir-teitä jakava yksilö.

Ruumiin estetisoiminen: muoti, minätekniikat, kuluttaminen, kulttuuri --> kulttuurinen ruumis. Yksittäiset, erityiset piirteet korvautuvat yleisillä ja abstrakteilla ominaisuuksilla, kun ruumis kultivoituu, yksilöllisyys tilastojen tai standardien kautta.

Go Eva Saro!

Sukupuolieroa tuotetaan ja ylläpidetään estetisoimalla naisen ruumis, joka on “taloudellisen tilan osoittaja” (Selzer). Ihmistä, joka on tuotettu, voidaan muuntaa tai muokata kuten esinettä.

Porno, nyyhky, kauhu, scifi.

Easthope: body language ym. ei-verbaalinen kerronta viittaa suoraan tiedostomattomiin tapahtumiin/fantasioihin. Williams: ‘body genre’ -ruumiillisuuden näkyvän esittämisen kautta saavutettu tyylillinen ja emotionaalinen ylenpalttius - spektaakkelimaisuus, pirstaleisuus hjoittaa referentiaalisuutta, mutta antaa (primaari-)fantasioille tilan. Fantasiassa samaistuminen sekä alistajaan että alistettuun; sekä sankariin että roistoon; sekä hyvään että pahaan. Vaikuttamalla lukijasubjektin emotionaalisuuteen mahdollistetaan vapaampi liikkuminen.

Kyborgi — kielellinen olento

Oksymoroninen: kaksi erilaista käsitettä/elementtiä läsnä. Jännite: ratkaisematon ristiriita diskursiivisessa tilassa. Hämmentää perinteisiä dikotomioita luonto / kulttuuri, ihminen/kone, mies/nainen jne. Gibsonilla teknologia uhka, mutta ruumiin sisäinen. Teknologiasta tulee hermoston jatke (McLuhan). Luonto, samoin ruumis kultturalisoitu antamalla niille tiettyjä merkityksiä tiettyinä aikoina.

Lukija tekstissä

Tila muuttuu läpinäkyväksi, julkinen / yksityinen raja häviää. Paratila: tekstin synnyttämä toinen ulottuvuus. Kybeavaruus keskuksettomana tekstitilana, koodina. Kaupunki tekstualisoitunut - intertekstuaalisuus, narratiivinen tila, johon lukija suhteuttaa omaa kokemustaan astuessaan tekstin sisään. Subjekti jäsentää kokemustaan kulttuurissa sekä eristää ja tuottaa itsensä aistimellisessa, narsistisessa prosessissa ‘kyberavaruudessa’, joka toimii kognitiivisen kartoituksen välineenä.

Body is obsolete

Shokkikokemus torjutaan tekstin tai ruumiin panssaroimisella: tehdään shokkikokemus hallittavaksi estetisoimalla se tai kontrolloimalla ruumista tai jopa pyrkimällä siitä eroon (anoreksia / kybernetiikka).

Itsereflektio: luodaan representaatio ruumiin kuvasta - rakenetaan ruumis kuvan mukaiseksi. Minätekniikat, tarkkailu, muuntuminen. Minä jonakin ja minä jollekin. Ruumis tiedon kohteena (ymmärrettävänä) ja hyödyllisenä (kontrolloituna)

tomtom's home.