|
Contextual Design
Tomi Salminen
Contextual Design on Hugh
Beyerin ja Karen Holzblattin kehittämä
menetelmä, jonka avulla tuotesuunnittelijat voivat paremmin ottaa
tuotteidensa käyttäjien tarpeet mukaan suunnitteluprosessiin.
Menetelmä on määritelty aiheesta kirjoitetussa teoksessa Contextual
Design - Defining Customer-centered Systems.
Menetelmän ideana on seurata ja dokumentoida tarkasti käyttäjien
arkirutiineja ja laatia havaintojen pohjalta malleja ja työkaluja
suunnittelun lähtökohdaksi.
Contextual Design voidaan jakaa seuraaviin osiin:
- Contextual Inquiry: Jotta käyttäjän tarpeita, haluja ja
lähestymistapoja voitaisiin ymmärtää, CD perustuu käyttäjien
henkilökohtaisiin haastatteluihin näiden työpaikoilla arkirutiinien
lomassa. Data käsitellään suunnittelutyöryhmän kokouksissa.
- Work modeling: Käyttäjän työtavoista luodaan konkreettisia ja
yksityiskohtaisia malleja.
- Consolidation: Eri käyttäjiltä kerätty data yhdistetään ja koko
populaation perusteella luodaan työn rakenteesta ja rutiineista
malleja ja diagrammeja.
- Work redesign: Yhdistetyn datan perusteella suunnitteluryhmä
keskustelee työtapojen parannuksista ja siitä, mitä teknologioita niihin
voitaisiin käyttää. Fokus on työn rakenteessa, ei niinkään teknisissä
ratkaisuissa. Luodaan visio, jota kuvaavat erilaiset storyboardit.
- User Environmental Design: Uuden järjestelmän pohjaksi luodaan
malli, jossa näkyy työn luonnollinen kulku. Järjestelmän osat
dokumentoidaan käyttäjän näkökulmasta niin, että implementointivaiheessa
järjestelmä säilyy yhtenäisenä teknologiasta johtuvista paineista
huolimatta.
- Mock-up and test with customers: Käyttöjärjestelmästä tehdään
paperiprototyyppejä, joita iteroidaan paremmaksi yhdessä käyttäjien
kanssa.
- Putting into practice:Uusi järjestelmä räätälöidään
työympäristöön sopivaksi siten, että eri osien kriittisyys huomioidaan, ja
järjestelmän avainpiirteet eivät häviä.
Luotu 7 Feb 1999
|