In English / suomeksi
See also the movie Sokko (Trekker) and the article in Electronic Art2, the digital version of UIAH magazine Arttu 3/98.
Susanna Koskinen: Sokko (Trekker). Media Lab, UIAH 1998.
Documentary
45min
Original Beta SP
Distribution format Betacam
Script and direction Susanna Koskinen
Photography Jouko Seppälä & Susanna Koskinen
Editing Mika Taanila
Sound design Pietari Koskinen
Animation and special effects Susanna Koskinen
Producer Lasse Saarinen / Kinotar Ltd, 1997
In co-operation with AVEK - The Promotion Centre for Audiovisual
Culture, Finnish Broadcasting Company / Dokumenttiprojekti, University
of Art and Design Helsinki, The Academy of Fine Arts
How do blind people think of seeing? What are their dreams like? What about their
image of themselves? Susanna Koskinen's short film Sokko (Trekker) approaches these questions with gentle
seriousness.
Susanna has closely followed the life of Jyri, a young man who was born
blind, and after a failed operation is not even able to see the light - at least not in the way that we usually
think.
In the course of the film, Jyri moves into a flat of his own and learns to live independent life.
Aided by the film team, he draws and paints a self-portrait whose traits are distinctly human.
The film succeeds in its somewhat paradoxical quest of visualizing the lifeworld of a blind person, laying
its stress on the wealth of sensory qualities
of the environment. It is a very touching film, in the true sense of the word: the blurred extreme
close-ups and over-exposed images capture their grain and light of the world while Jyri, often
off-screen, talks about his experiences and dreams.
A philosophical dimension is intertwined into the documentation of Jyri's everyday life.
If seeing is the dominant mode of knowing in our Western world, blindness entails a profound insecurity. Sokko
describes this feeling of disorientation through its careful
choice of locations and the way in which Juri is positioned in the spaces. The limits of the visible world are
approached through the use of scratched,
grainy film shots and pixels on the computer screen. The virtual aspects of seeing are questioned through
new imaging technologies that turn warmth and sound into images - infrared and ultrasound.
The film is Susanna Koskinen's final thesis project for the Media Lab and it was granted a honorary
mention at the Tampere Film Festival in March 1998.
Minna Tarkka
Mitä sokeat ajattelevat näkemisestä? Miltä näyttävät heidän unensa?
Entä millainen on heidän käsityksensä itsestään? Näitä kysymyksiä
pohtii Susanna Koskisen lempeästi ohjaama lyhytelokuva Sokko.
Susanna on seurannut tiiviisti Jyrin, sokeana syntyneen nuoren miehen elämää.
Epäonnistuneen leikkauksen jälkeen Jyri ei näe edes valoa - ainakaan samalla tavoin kuin me
näkevät asian ymmärrämme. Elokuvan aikana Jyri muuttaa omaan asuntoon ja oppii
itsenäiseen elämään. Hän myös piirtää ja maalaa omakuvan, jonka
erehtymättä tunnistaa ihmisen kuvaksi. Elokuva alleviivaa ympäristyön aistimellista
rikkautta ja onnistuu sinänsä paradoksaalisessa pyrkimyksessään kuvata sokean ihmisen
elämysmaailmaa. Sokko on koskettava elokuva, sanan kirjaimellisessa merkityksessä: epätarkat
erikoislähikuvat ja puhkipalaneet otokset esittävät kouriintuntuvan kuvan maailman
aineellisuudesta ja valosta samalla kun Jyri kertoo kokemuksistaan ja unistaan.
Jyrin arkielämän dokumentaariseen kuvaukseen liittyy filosofinen juonne. Jos näkeminen on
länsimaalaiselle ensisijainen tietämisen tapa, sokeus merkitsee perustavanlaatuista epävarmuutta.
Sokko kuvaa tätä orientaation vaikeutta huolella valituilla kuvauspaikoillaan sekä
ajattelevalla kameratyöllään, joka paikantaa kohteensa aina suhteessa tilaan.
Näkyvän maailman rajat piirtyvät esiin roskaisten filmiotosten ja tietokonepikselien
välityksellä. Näkemisen virtuaalista ulottuvuutta edustavat uudet kuvateknologiat,
jotka muuttavat lämpöä ja ääntä infrapuna- ja ultraäänikuviksi.
Sokko on Susanna Koskisen lopputyö Medialaboratorioon. Elokuva sai kunniamaininnan Tampereen
elokuvajuhlilla maaliskuussa 1998.
Minna Tarkka
Entry *
Media Lab *
Studies *
People *
Facilities
Media Launch *
Beta Lounge *
Research *
Internal